Här kan du se allt du kan byta ut i din bil. Det är bilmärket som avgör vad som är dags att byta ut enligt din nuvarande mätarställning. Låt verkstan avgöra vad du behöver byta ut genom att söka upp ditt registreringsnummer i serviceprogram.
Motorns oljefilter – skyddar motorns komponenter från slipande partiklar och är utformade för att ge rätt effektivitet för motorns behov
Kupéfilter – hindrar partiklar som damm, pollen, dieselsot eller lukter från att komma in i bilen (kupén) via ventilationssystemet
Luftfilter – säkerställer att det enbart är ren luft som kommer in i motorn – med tiden kan de små porerna täppas igen vilket gör att luft inte kan flöda genom filtret som sänker motorns prestanda
Bränslefilter – filtrerar bränslet i bilens tank för att undvika skador på dess motor och bidrar till att maximera bilens prestanda
Växellåds-/transmissionsfilter – spelar en avgörande roll för att hålla transmissionsoljan ren, vilket är viktigt för att förhindra slitage och överhettning i transmissionen – smuts och föroreningar som cirkulerar i oljan kan skada kugghjul, lager och ventiler
Motorolja – håller friktionsytorna i motorn åtskilda, kyler motorn, förhindrar korrosion samt håller den ren från sot och annat
Hydraulolja – kan exempelvis röra sig om grävmaskiner och traktorer, eller bromssystemet i en personbil – bromsvätska är nämligen en typ av hydraulisk vätska
Batteripåfyllningsvätska – batteri består av 70 % vatten som avdunstar när ett öppet batteri används – därför behöver man fylla på med batterivatten som är ett demineraliserat och avjoniserat vatten för att förlänga batteriets livslängd
Servostyrningsvätska – smörjer komponenterna i servostyrningen, kyler ned dem och skyddar mot korrosion och för tidigt slitage
Bromsvätska – används i bromssystemet för att flytta kraft från bromspedalen till bromsoket – utför kraften för en inbromsning
Växellådsolja/transmissionsolja – smörjer upp växellådans rörliga delar för att motverka friktion och har även en kylande funktion i automatiska växellådor
Motorkylvätska/frostskydd – används av bilens kylare för att kyla ner motorn så att den inte överhettas
Spolarvätska – rengör vindrutan men skyddar även vindrutetorkarna genom att minska friktionen mot rutan och förlänga livslängden på torkarbladen
Tändstift – skickar ut en gnista av elektricitet som skapar en antändning och kontrollerad förbränning av bränslet som i sin tur gör att bilen startar – genom att motorns kolvar sätts i rörelse kan bilen sedan hålla sig vid liv och producera en jämn förbränning av komprimerad luftbränsleblandning
Kamrem/kamkedja – håller kamaxeln och vevaxeln i rätt position i förhållande till varandra – detta är viktigt för att ventilerna ska öppnas och stängas vid rätt tidpunkt, vilket säkerställer att motorn fungerar korrekt
Drivrem/multirem – kyl- och elsystem innehåller en eller flera remmar – nyare bilar har oftast en så kallad multirem som driver generator, servopump och AC-kompressor